Sunday, February 8, 2009

Jadilah pendengar yang baik.

By: al_faranji

Tahukah anda sebanyak 45% masa komunikasi kita banyak dihabiskan untuk mendengar berbanding berbual (35%), membaca (16%) dan menulis (9%) berdasarkan sebuah kajian. Inilah yang berlaku dalam dunia pendidikan hari ini, anda menumpukan kebanyakkan masa pembelajaran di kelas untuk mendengar dan bersuara apabila di penghujung waktu melalui sesi soal jawab antara guru dan murid. Sedar atau tidak, melatih diri anda menjadi pendengar yang baik secara langsung membentuk personaliti anda agar peka kepada orang lain.

Bayangkan seorang sahabat yang anda kenali dan paling rapat dalam hidup. Mengapa individu yang dipanggil sahabat karib dalam hidup anda sentiasa lekat di hati dan fikiran. Tidak lain tidak bukan, kerana sahabat karib adalah sahabatyang sedia mendengar. Anda lebih mudah cenderung kepada individu yang bersedia mendengar cerita pahit manis anda dan inilah salah satu karakter personaliti yang cemerlang.

Seorang ahli teologi, Henri Nouwen mengatakan mendengar bukan sahaja proses bagi seseorang berhenti seketika untuk memberi peluang orang lain berkata-kata sebelum memberi respon, Mendengar adalah memberi sepenuh perhatian dan menerima individu tersebut dalam hidup anda.

Anda boleh menjadi pendengar yang baik sebagai cara untuk belajar dari orang lain. Donald Trump, seorang jutawan hartanah di Amerika Syarikat yang kini popular dengan rancangan Apprentice mendedahkan rahsia bagaimana beliau menjadi kaya dengan sikap suka mendengar. Katanya, apabila pertama kali berurusan dengan seseorang yang baru dikenalinya, beliau tidak akan sekali-kali menceritakan segala-galanya berkenaan urusniaga tersebut. Sebaliknya, Trump akan sekadar menyebut satu dua perkara dan membiarkan individu tersebut menceritakan segala-galanya. Dari situ beliau mengetahui sama ada individu tersebut benar-benar berminat untuk berurus niaga dengannya atau sekadar untuk menunjuk-nunjuk.

Anda perlu mengenalpasti apakah gaya pendengaran yang anda miliki sekarang agar anda tahu menggunakannya sebaik-baiknya. Gaya pendengaran bermaksud bagaimanakah anda menerima cara orang lain berkomunikasi dengan anda dengan cara yang paling selesa untuk diterima. Penyelidik Kitty Watson, Larry Barker dan James Weaver mengenalpasti empat gaya pendengaran yang dipraktikan oleh orang ramai.

01. Pendengar berorientasi orang lain.

Pendengar dalam kelompok ini lebih menggunakan pendekatan rasa hati apabila mendengar apa sahaja yang dibicarakan. Mudah berempati terhadap perasaan dan emosi orang lain adalah karakter utamanya. Pendengar mewujudkan ikatan peribadi dengan individu tersebut dan cenderung menjadikan dirinya sebahagian dari kisah yang disampaikan kepadanya. Kelompok ini mudah mendampingi orang lain sama ada dalam kumpulan kecil atau secara peribadi. Sekiranya anda mudah mengalirkan air mata dengan kisah orang lain, bergembira dengan kejayaan individu lain ia menandakan anda menggunakan pendekatan ini untuk berkomunikasi melalui gaya pendengaran ini.

02. Pendengar berorientasi tindakan.

Pendengar dalam kelompok ini lebih cenderung mendengar sesuatu yang jelas, tersusun butir bicaranya, ringkas dan tidak ada kesilapan atau keraguan dalam mesej yang disampaikan. Tidak suka kepada mesej yang berjela-jela dan menyimpang dari topik asal adalah ciri-ciri utamanya. Sekiranya anda mudah rimas dengan cerita yang panjang, berasa tidak senang duduk apabila anda tidak dapat menangkap maksud mesejnya yang belum ada titik noktah, mudah memahami mesej yang ringkas maka anda menggunakan gaya pendengaran ini. Para pengkaji mendapati mereka yang mempunyai gaya pendengaran ini mempunyai kecenderungan untuk membuat andaian kedua dalam mesej yang diterimanya. Sikap untuk mentafsir semula mesej yang diterimanya bertujuan untuk memastikan mesej yang diterima adalah tepat.

03. Pendengar berorientasi isi kandungan.

Pendengar dalam kelompok ini lebih cenderung mendengar mesej yang mendalam, teliti dan kompleks. Mereka dalam kategori ini akan mencari-cari fakta, huraian dan bukti yang wujud dalam mesej yang diterimanya. Sekiranya ciri-ciri ini tidak dipenuhi, maka mesej tersebut akan tertolak. Sebagaimana pendengar berorientasi tindakan, kategori ini berkecenderungan untuk membuat andaian kedua dalam mesej yang diterimanya. Pada masa yang sama mudah untuk mendampingi orang lain sama ada dalam kumpulan kecil atau secara peribadi.

04. Pendengar berorientasi masa.

Pendengar dalam kumpulan ini mempunyai pelbagai agenda di kepalanya. Terlalu banyak perkara yang ingin dibuatnya, maka apa yang didengari harus tidak mengambil masa untuk aktiviti-aktiviti lain. Mereka yang menginginkan mesejyang ringkas dan mudah. Kebiasaannya mereka cenderung melakukan dua perkara dalam satu. Misalnya mendengar radio sambil menaip di hadapan komputer, memandu sambil mendengar radio atau membaca akhbar ketika waktu iklan di televisyen.

Anda berkemampuan untuk mengaplikasi keemapt-empat katogeri gaya pendengaran yang dibincangkan sebelum ini bergantung kepada jenis individu anda berinteraksi, tempat dan masa yang anda luangkan untuk situasi tersebut. Tidak bermakna anda perlu berpegang hanya kepada satu kaedah sahaja semata-mata. Ingatlah bahawa manusia adalah unik dan berbeza-beza, begitu juga pendekatan anda harus berubah-ubah bergantung kepada keadaan.

Pada masa yang sama, seandainya anda sedang berkomunikasi dengan rakan-rakan atau ahli keluarga dan jiran-jiran yang anda kenali, mungkin anda boleh menggunakan pendekatan yang sesuai dengan gaya pendengaran mereka. Ini secara tidak langsung membuat mereka terpikat dengan kepekaan anda terhadap keperluan mereka dan menjadikan mereka akrab dengan anda.

Sekiranya anda seorang pemimpin persatuan, kelab atau menganggotai badan pengawas, anda bermain dengan masa apabila mengendalikan mesyuarat. Maka anda perlu menggunakan gaya pendengaran berorientasi masa dan tindakan. Sebaliknya jika sahabat anda menghubungi anda ingin meluahkan masalah keluarganya, anda boleh menggunakan gaya pendengaran berorientasi orang lain untuknya.


GURU CEMERLANG LAHIRKAN ANAK DIDIK GEMILANG

by: al_faranji

GOLONGAN ilmuan adalah salah satu aset yang sangat berharga kepada negara. Peranan mereka menjadi tanggungjawab yang sangat penting, bagi memenuhi hasrat kerajaan dan rakyat negara kita, untuk melahirkan generasi yang berilmu dan berdaya saing.
Mendidik manusia yang berilmu bukanlah satu perkara yang mudah, kerana ia memerlukan usaha yang berterusan. Oleh itu sewajarnyalah guru diberi penghormatan yang tinggi, sebagaimana firman Allah SWT:

Bermaksud: "Allah meninggikan darjat orang-orang yang beriman di antara kamu dan (Allah meninggikan) orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan agama (dari kalangan kamu) beberapa darjat." (Surah Al-Mujaadah, ayat 11)

Guru hendaklah mendidik murid mereka dengan penuh semangat dan kesungguhan, di samping mengemaskinikan teknik pengajaran dan cara penyampaian ilmu yang berkesan, semoga dengan itu apa yang diajarkan, akan meresap ke dalam jiwa dan sanubari murid, dengan itu, mereka mudah memahami dan menerima segala pelajaran yang mereka pelajari.

Guru hendaklah berusaha menyesuaikan dirinya dengan semua pelajar di sekolahnya, supaya dengan itu segala ajarannya akan memberi kesan kepada semua murid-murid, Imam Ghazali di dalam kitabnya 'Ihya Ulumuddin' menyatakan, bahawa sifat guru itu menjadi berkesan dalam jiwa murid melalui tiga peringkat :

Ilmu pengetahuan (pengetahuan seseorang mengenai sesuatu konsep).
Penerangan yang mendalam terhadap konsep itu.
Perubahan yang timbul hasil dari ilmu yang diperolehi.
Guru yang cemerlang akan melahirkan anak didik yang gemilang, ianya terbukti sebagaimana Rasulullah SAW sendiri merupakan seorang pendidik yang cemerlang sehingga lahirlah di zamannya sahabat-sahabat yang hebat seperti Khulafa' Ar-Rasyidin, Abdul Rahman bin A'uf, Abu Hurairah, Saad bin Abi Waqas dan sebagainya.

Golongan guru atau ilmuan juga pernah disebut oleh Rasulullah SAW seumpama bintang di langit yang menjadi penunjuk jalan bagi menerangi kegelapan di darat dan di lautan, ini bertepatan dengan sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan oleh Anas bin Malik yang bermaksud :

"Sesungguhnya perumpamaan orang-orang yang berilmu pengetahuan di muka bumi ini adalah seperti bintang-bintang di langit yang menjadi petunjuk bagi menerangi kegelapan samada di darat atau di lautan. Apabila ia terbenam atau hilang, dikhuatiri akan hilang arah petunjuk."

Pembentukan adab dan budi pekerti juga perlu menjadi tunggak kepada setiap pendidik, bagi memastikan budaya hormat-menghormati, kasih-mengasihi sesama manusia dan segala sifat yang terpuji diamalkan oleh generasi muda masa kini dan di masa-masa yang akan datang. Ibnu Khaldun sangat menekankan soal adab dan dalam mendidik peribadi manusia, sebagaimana sabda Rasulullah bermaksud :

"Muliakanlah anak-anak kamu dan perelokkanlah budi pekerti mereka."

Bagi mengangkat martabat pendidikan, kita hendaklah menghormati guru dan meletakkan mereka setaraf dengan para ilmuan serta ahli profesional yang lain, sesuai dengan pendekatan Islam Hadhari bagi melahirkan insan cemerlang, gemilang dan terbilang.

Untuk itu, hak pendidik dan para ilmuan perlu diingati, Saidina Ali bin Abi Talib mengatakan, bahawa hak orang alim ada 7 :

Jangan banyak bertanya dan bertanya bila dia bersedia untuk menjawab.
Jangan halang jika dia hendak berdiri.
Jangan buka rahsia di hadapannya.
Jangan mengumpat orang di hadapannya.
Hormatlah dia kerana Allah.
Jangan duduk membelakanginya.
Jika ada keperluan lain, utamakanlah keperluannya.
Adalah menjadi tanggungjawab kita menjaga kemuliaan dan mengangkat martabat guru, sejajar dengan apa yang telah disebut oleh Islam :

Memberi layanan yang baik dan beradab terhadap guru.
Mengenang jasa mereka yang mendidik anak-anak kita.
Menyebarkan sejarah kecemerlangan ulama'-ulama' dan ilmuan dalam peradaban Islam.
Menerbitkan buku dan risalah yang membicarakan ketokohan guru dan kemuliaannya.
Sentiasa mendoakan guru dan bekas-bekas guru, agar di tempatkan bersama para Solehin.
Jesteru itu, marilah kita bersatu hati bersama para guru, menggembeling tenaga, bagi menyemai benih keimanan dan ketaqwaan, agar terbentuk sebuah negara maju dan cemerlang, kerana negara akan maju jika rakyatnya berpengetahuan dan berkemahiran, negara akan aman, jika rakyatnya beriman serta mengamalkan ajaran Islam. Negara akan hancur sekiranya rakyat berpecah-belah dan negara akan mundur sekiranya rakyat malas dan lemah.