Sunday, February 22, 2009

Kaitan Motivasi Dengan Gear Basikal...

by : al_faranji

Bila anda melihat pada susunan gear sebuah basikal lumba, sudah pasti Anda perasan ada 8-9 susunan gear di roda belakang dan 2 saiz gear di bahagian pedal.

Bila mendaki bukit, biasanya seorang pelumba basikal akan menggunakan gear rendah tapi mengayuh pedal dengan laju. Bila dijalan lurus, dia menggunakan gear tinggi dengan kadar kayuhan yang lebih laju berbanding ketika mendaki bukit.

Saya kaitkan dengan tahap motivasi kita. Bila berdepan dengan cabaran hebat (ibarat sedang berkayuh mendaki bukit) Anda menukar ke gear rendah yang lebih ringan lalu mengayuh pedal basikal dengan laju untuk membolehkan Anda bergerak pada momentum tinggi, walaupun ketika berlumba mendaki bukit.

Ibarat berdepan dengan cabaran hebat tadi, Anda menukar approach, menukar strategi, mendoublekan motivasi supaya Anda jadi lebih bersemangat! (terus laju walau berlumba mendaki bukit)

Bila sudah cabaran reda, Anda gandakan lagi usaha (ibarat mengayuh dengan lebih laju di jalan lurus) dan maintain motivasi pada tahap tinggi secara konsisten setiap hari supaya Anda sentiasa membara dengan semangat dalam mengejar kejayaan.

Inilah kaitan motivasi dengan gear basikal seperti yang maksudkan.

Bila berdepan cabaran, Anda hanya perlu merubah strategi, saya kiaskan dengan menukar gear basikal. Anda tidak perlu berhenti. Andai kiranya Anda berhenti mencuba, maka Anda telah gagal, gagal sebenar-benar gagal.

Ibarat seorang pelumba basikal yang mengalah dari cuba berlumba hingga ke garisan penamat, Anda berhenti di tepi jalan, mengangkat basikal lalu pergi, give up pada cabaran.

Mulai hari ini, latih diri Anda supaya bermotivasi, agar sentiasa bersemangat mengejar matlamat Anda.

Perlu kuat semangat, perlu kuat menghadapi cabaran.

No comments:

Post a Comment