Sunday, March 1, 2009

Saya gembira, 5 univ. jangan terlalu obses -Khalid

Kuala Lumpur 28 Feb. 9.46pm | Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khalid Nordin menasihatkan Kelima-lima Universiti tempatan yang diketegorikan antara 500 universiti terbaik dunia oleh Time Higher Education (THE)-QS World University Ranking 2008 agar tidak terlalu obses dengan pencapaian yang sedia ada; di sini kelmarin.

Saya gembira dengan pencapaian lima Universiti (tempatan) tersebut yang diketegorikan sebagai 500 universiti terbaik dunia oleh Time Higher Education (THE)-QS World University Ranking 2008,” jelasnya.

Universiti Malaya (UM) dicatatkan pada tangga 240 diikuti oleh Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) (250); Universiti Sains Malaysia (USM) (313); Universiti Putra Malaysia (UPM) (320); dan Universiti Teknologi Malaya (UTM) (356).

Menurut Khalid lagi, sistem kedudukan global tersbeut sebenarnya tidak mengambil kira lapangan sebenar universiti tempatan, terutama dari segi pembinaan bangsa yang mana jika mengambil kira penyelidikan klasikal sudah tentu menyaksikan kebolehan universiti jauh lebih baik dari universiti tersohor peringkat dunia.

Khalid juga menjelaskan bahawa Malaysia mempunyai rangka perancangan tersendiri dan Malaysia bakal membantu negara-negara anggota dalam OIC untuk sama-sama membangunkan pencapaian kualiti masing-masing.

Beliau Khalid 2juga menggesa negara-negara anggota OIC tampil dengan sistem kedudukan pencapaian tersen- diri dalam dua tiga tahun kelak.

Kenyataan media ini disampaikan selepas meras- mikan Konvensyen Penambah- baikan Pengajian Tinggi: Pemerkasaan Generasi Baru -mahasiswakini

No comments:

Post a Comment